Revista de Evaluare - Volumul 18 (1)
TVA ȘI IMPOZITUL PE PROFIT VS. PIB/PIB PE CAP DE LOCUITOR ȘI RATINGUL SUVERAN STUDIU DE CAZ – UNIUNEA EUROPEANĂ
Autor: Ana Maria (Mărășescu) Necula
Acest articol își propune să ofere o imagine de ansamblu asupra statelor membre UE din perspectiva impozitării vs. performanței economice. Prin corelarea cotelor impozitelor aplicabile în fiecare stat cu valorile indicatorilor macroeconomici, precum PIB și PIB pe cap de locuitor, dar și cu ratingul suveran oferit de cele mai importante agenții de rating, se poate obține o imagine generală interesantă a modului în care politicile fiscale guvernamentale interferează cu creșterea economică sau invers.
ANALIZA PIEȚEI PENTRU PROPRIETATEA IMOBILIARĂ DE TIP APARTAMENT
Autor: Richard L. PARLI
Analiza pieței este, probabil, partea cea mai importantă a procesului de evaluare. Fără o analiză a pieței precisă și cuprinzătoare nu se poate determina în mod credibil cea mai bună utilizare a proprietății imobiliare, iar acuratețea celor trei abordări în evaluare va fi diminuată semnificativ. Acest articol prezintă și demonstrează aplicațiile contemporane ale analizei pieței pentru proprietatea imobiliară de tip apartament, inclusiv influența ratei de neocupare de echilibru asupra evoluției chiriei de piață. Deși acest studiu se axează pe proprietatea imobiliară de tip apartament, metodologia este aplicabilă tuturor tipurilor de proprietăți imobiliare.
PROMISIUNILE REGRESIEI ȘI ILUZIILE SUBIECTIVISMULUI AGREGĂRII APLICAREA DELIMITĂRII PIEȚEI LA MODELELE DE EVALUARE A TERENULUI
Autor: Matthew C. TRIMBLE
Regresia este unul dintre cele mai bune instrumente pentru obținerea consecventă a ajustărilor bazate pe piață în evaluarea proprietăților imobiliare. Analiza de regresie are totuși limitări și trebuie să recunoaștem posibilitatea ca aceasta să genereze rezultate înșelătoare. Printre factorii principali care afectează validitatea unui model de regresie se numără subiectivismul din agregare, element căruia i s-a acordat numai o atenție limitată în literatura de specialitate și asupra căruia ne aplecăm în această lucrare. Articolul arată felul în care subiectivismul agregării se poate insinua în modelul de regresie și modul în care evaluatorii îl pot evita cu instrumente precum delimitarea și segmentarea pieței. Se perpetuează concepția greșită conform căreia un eșantion mare de date va minimaliza influența negativă a punctelor de date (comparabile) inadecvate sau incorecte. De fapt, calitatea datelor este la fel de importantă și în cazul eșantioanelor mari de date folosite în analiza de regresie, ca și în cazul celor mici folosite în abordarea prin piață tradițională. Acest articol prezintă studiul de caz al unui teren industrial liber pentru a ilustra rezultatele înșelătoare ale supra-agregării (subiectivismul agregării) și demonstrează că acesta se poate evita prin delimitarea și segmentarea pieței. Aspectele aferente specificațiilor modelului nu pot fi abordate decât după ce setul de date a fost delimitat și segmentat în conformitate cu piața.